sie 28, 2024

Bon energetyczny 2024: jaki termin dla rodzin, jaki dla pacjentów?

Do kiedy można wystąpić o dopłatę do rachunków "za prąd"? Terminy są różne, zależnie czy chodzi o gospodarstwo domowe, czy osobne świadczenie dla pacjentów, mających z powodu choroby wysokie zużycie energii elektrycznej. Co trzeba wpisać we wniosek? Kiedy będą wypłacone pieniądze?

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego można złożyć tylko do 30 września 2024 roku. Organ gminy (prezydent miasta, burmistrz lub wójt) na rozpatrzenie wniosku będzie miał 60 dni.

Osobny system pomocy opracowano dla pacjentów, którzy potrzebują tlenu, a urządzenia które go generują i/lub podają zużywają dodatkowo dużo energii. W przypadku wsparcia dla części pacjentów termin składania wniosków do PFRON to 28 października do 30 listopada 2024 roku. Wnioski rozpatruje samorząd powiatowy w miejscu zamieszkania pacjenta.

Poniżej opisujemy obydwa rozwiązania. Skorzystanie z jednego nie wyklucza drugiego.

Co to jest bon energetyczny i komu przysługuje?

Bon energetyczny przysługiwać będzie za okres od 1 lipca 2024 roku. do 31 grudnia 2024 roku.

Choć wzrost cen energii elektrycznej dotyczy wszystkich gospodarstw domowych, zwłaszcza tych które wykorzystują ją do ogrzewania, rząd tym razem da świadczenie tylko niektórym rodzinom. Kluczowe będzie spełnienie kryterium dochodowe, czyli niewysokie zarobki.

Bon energetyczny w 2024 roku jest dostępny tylko dla gospodarstw domowych, których przeciętne dochody w 2023 roku nie przekroczyły 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

Tymczasem przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej, wyliczane przez GUS, w 2023 roku wyniosło 7155,48 zł. To oznacza, że np. samotny rodzic z dwójką czy nawet trójką dzieci, może dopłaty nie dostać.

Ile pieniędzy będzie z bonu energetycznego? Ile wyniesie dopłata?

1) dla jednoosobowego gospodarstwa domowego - 300 zł;
2) dla gospodarstwa składającego się z 2 do 3 osób - 400 zł;
3) dla gospodarstwa 4 do 5 osób - 500 zł;
4) dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób - 600 zł. 

Dla osób korzystających ze źródła ogrzewania zasilanego energią elektryczną (np. pompa ciepła czy piec akumulacyjny), stawka będzie podwójna:

1) dla jednoosobowego gospodarstwa - 600 zł;
2) dla gospodarstwa złożonego z 2 do 3 osób - 800 zł;
3) 4 do 5 osób - 1000 zł;
4) co najmniej 6 osób - 1200 zł. 

Kiedy ruszą wypłaty bonu energetycznego? Kiedy urząd wyśle przelew?

  • Wnioski o wypłatę bonu energetycznego będą przyjmowane do 30 września 2024 roku.
  • Na ich rozpatrzenie urzędy będą mieć 60 dni.
  • Wypłata pieniędzy planowana jest na ten rok oraz na początek 2025 roku - zależnie od terminu rozpatrzenia wniosku.

Bon energetyczny - jak wypełnić i wysłać wniosek na 2024 rok? Co trzeba załączyć?

Wniosek o przyznanie i wypłatę bonu energetycznego będzie można złożyć w formie papierowej lub elektronicznej. Będzie składany wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta, w którym mieszka osoba występująca o świadczenie.

Wniosek papierowy: musi mieć odręczny podpis i być złożony osobiście lub wysłany w placówce pocztowej Poczty Polskiej lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium UE.

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składany w postaci elektronicznej: opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Wzoru jeszcze nie opublikowano.

Niezależnie od formy złożenia, wniosek o wypłatę bonu energetycznego musi zawierać:

1) dane wnioskodawcy:

  • imię (imiona) i nazwisko,
  • adres miejsca zamieszkania lub pobytu,
  • numer PESEL, jeżeli został nadany,
  • serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość – w przypadku osób, które nie posiadają numeru PESEL,
  • obywatelstwo,
  • adres e-mail oraz nr telefonu, jeżeli osoba składająca wniosek wyraża na to zgodę,

2) dane dotyczące dochodów wnioskodawcy;
3) informację o głównym źródle ogrzewania gospodarstwa domowego, jeżeli jest  zasilane energią elektryczną
4) numer rachunku płatniczego oraz imię i nazwisko jego właściciela, na który zostanie przekazana kwota bonu energetycznego, jeżeli wnioskodawca chce otrzymać bon na ten rachunek;
5) informacje niezbędne do ustalenia i weryfikacji dochodów wnioskodawcy;
6) dane członków gospodarstwa domowego wnioskodawcy, w gospodarstwa wieloosobowego;
7) oświadczenie o zgodności z prawdą przedstawionych we wniosku informacji.

Dodatkowe pieniądze "na prąd" dla pacjentów. Których?

W przypadku różnych chorób, pacjenci wykorzystują urządzenia elektryczne, ale jedna grupa jest szczególnie obciążona kosztami ich działania.

Dodatkowe - poza bonem energetycznym - finansowanie rachunków za energię elektryczną będzie przysługiwać około 20 tys. pacjentów. Pieniądze na dodatkowy "bon" wyłoży PFRON, a łączy koszt szacowany jest na 16 mln zł do końca tego roku.

Pieniądze może dostać osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, czyli pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem.

Dodatkowe 100 zł dla pacjentów. Jak dostać nowe świadczenie z PFRON?

Refundacja prądu wykorzystywanego do urządzeń wspomagających oddychanie wyniesie 100 zł miesięcznie.

Wniosek będzie można składać co kwartał. W październiku będzie można zgłosić się drogą elektroniczną przez system SOW (System Obsługi Wsparcia) o dofinansowanie za lipiec, sierpień i wrzesień. W sumie 300 zł.

"Procedura jest bardzo uproszczona i opierać się będzie na prostym sprawdzeniu rejestrów NFZ usługi wentylacji domowej" - informuje resort pracy.

Na ile miesięcy można dostać świadczenie dla osób chorych?

Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może przekraczać 6 miesięcy (600 zł) i być krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Przykładowo:

  • jeśli złożymy wniosek w październiku 2024, może objąć miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące - 300 zł),
  • jeśli złożymy wniosek w listopadzie 2024: może objąć miesiące: lipiec-październik (4 miesiące - 400 zł),
  • jeśli wniosek złożymy np. w styczniu 2025, to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy - 600 zł),
  • wniosek złożony w marcu 2025, może obejmować miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy - 600 zł).

Źródło: www.cowzdrowiu.pl


Solidarni z Ukraina
raport deinstytucjonalizacja
raport opieka długoterminowa
Dołącz do Koalicji
Jeśli jesteś za budową w Polsce nowoczesnego systemu wsparcia osób niesamodzielnych, przyłącz się.
Dołącz do nas